Brussel | Gepubliceerd op: 25 februari 2013
Pitch
Naar een andere economie. Triodos Bank lanceert een geëngageerde campagne. http://pr.co/p/000umz
Samenvatting
Een andere economie: dat willen we allemaal. Menselijker, eerlijker, duurzamer. En dat is perfect mogelijk. Want ieder van ons kan iets in beweging zetten. Dat is de kernboodschap van de nieuwe campagne “Doe grootse dingen met je geld” die Triodos Bank vandaag lanceert. Met een videofilm, radiospots en via internet nodigt de campagne iedereen uit om deel te nemen aan de verandering.
Details

De video ‘Doe grootse dingen’ gaat in tegen het beeld dat de crisis alomtegenwoordig is en we ze enkel kunnen ondergaan. Integendeel: we leven in een fantastische tijd omdat we in staat zijn om de loop der dingen te veranderen.

Natuurlijk, de uitdagingen waar we voor staan zijn groot: de klimaatopwarming, de grondstoffenschaarste, de financieel-economische crisis … Maar daardoor krijgen we ook een andere kijk op onze manier van leven, en ontstaat er ruimte om die te veranderen.

Die verandering komt van onderaf. Steeds meer mensen realiseren zich dat ze met hun eigen initiatieven de samenleving kunnen versterken en meer levenskwaliteit voor iedereen creëren. Soms gaat het om persoonlijke keuzes, zoals het besluit om lokale of fairtradeproducten te kopen. Soms gaat het om grotere initiatieven, zoals een ondernemer die een duurzaam energiebedrijf opzet.

Klein of groot, al die keuzes en initiatieven brengen samen een beweging van verandering teweeg. Triodos Bank maakt daar deel van uit. De bank is ruim dertig jaar geleden opgericht vanuit het besef dat alleen een sociaal-ecologisch evenwichtige ontwikkeling duurzaam is.

De radiospot legt de link met bankzaken, want ook met je spaargeld kan je “grootse dingen doen”. Met de campagne wil Triodos Bank de groeiende dynamiek voor een andere economie onder de aandacht brengen. En vooral, iedereen zin geven om eraan mee te doen.

Over Triodos Bank

Triodos Bank nv werd opgericht in 1980 en is een onafhankelijke bank die staat voor duurzaam en transparant bankieren. Triodos Bank financiert met het spaargeld dat klanten haar toevertrouwen bedrijven, instellingen en projecten met een meerwaarde op ecologisch, sociaal of cultureel gebied. De bank biedt ook duurzame beleggingsfondsen en duurzaam vermogensbeheer aan voor beleggers die bedrijven willen aanmoedigen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De bank heeft vestigingen in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland.

Triodos Bank is medeoprichter van de Global Alliance for Banking on Values, een wereldwijd netwerk van 22 toonaangevende duurzame banken. Samen promoten ze een positief alternatief voor het huidige financiële systeem.

www.gabv.org

Citaten
Het verlangen om de dingen op een andere, meer menselijke, manier te doen is vandaag onmiskenbaar aanwezig. Zo zit de sharing-trend duidelijk in de lift: 20% van de Belgen heeft interesse in co-housing, 45% zou misschien, of zelfs graag, autodelen en 1 op de 2 Belgen wil samen spullen aankopen. En ondanks de crisis blijft ook de interesse in bio groeien. De helft van de Belgen koopt soms tot regelmatig biologische voeding. Cijfers uit het Fé. Vrouwen- en Mannenrapport© 2012. Representatieve enquête bij 4.143 respondenten 15+

— Katja van Putten – Managing director Fé.
Met het geld dat klanten ons toevertrouwen, financieren we al meer dan 30 jaar enkel bedrijven en activiteiten die goed zijn voor het milieu en de samenleving. Zo werkt duurzaam bankieren voor positieve verandering.

— Olivier Marquet - Directeur Triodos Bank